artikler
Moticoma betyder styrke
Verdensmusik får stadig større fokus i Vesten, og København har netop været vært for verdens størst...
Læs mere
Gnawa - Nordafrikas trancefolk
Ordet ”gnawa” refererer til et religiøst fællesskab, der geografisk breder sig over fortrinsvis Mar...
Læs mere
Musiketnologi - et greb i værktøjskassen
Musiketnologi forbindes ofte med noget eksotisk. Med opdagelsesrejsende og varme himmelstrøg. Men a...
Læs mere

Interview med Hasna el Becharia

Fra bryllupsmusiker til verdensstjerne

Udskriv Udskriv
Christian Munch og Jan Samuelsen

Hasna el Becharia er ingen årsunge, som hun sidder dér i sine grønne gevandter klar til at gå på scenen på ”Ground Stage” under 2009-versionen af den internationale festival for verdensmusik, WOMEX. Festivalen afholdes i DR's prominente koncerthus, og selvom den gamle kone af ubestemmelig alder om lidt skal optræde for små tusinde publikummer, hvoraf mange er sultne musikkøbmænd fra festivaler og spillesteder, ryster Hasna ikke på hånden. Hun har spillet den traditionelle nordafrikanske gnawa-musik, siden hun var teenager – og for publikum lige så længe:

 

"Jeg sad som ganske ung og øvede mig på vores tag", fortæller Hasna. "Min nabo kom tilfældigt forbi: 'Du spiller godt', sagde hun, og inviterede mig til at spille til sit bryllup. Sådan begyndte omgangskredsen at bruge mig som musiker. Jeg spillede til bryllupper og omskæringer. Sidenhen forlod min far os, og jeg blev derfor nødt til at bidrage til husholdningen. Derfor begyndte jeg at tage penge for at spille og fandt ud af, at jeg faktisk kunne forsørge hele min familie.”

 

I dag er hun en af de mest respekterede fortolkere af gnawaen, genren som mange kalder ”ørkenens blues”.

 

Blev musiker i al hemmelighed

Hasna el Becharia er født og opvokset i den sydvestlige algeriske by Béchar i en familie af gnawa-musikere. Her tilegnede hun sig den musikalske kultur i regionen, hvor afrikanske og arabiske traditioner har krydset hinanden i århundreder, og den specielle afro-arabiske kultur gnawaen opstod.

Trods faderens modvilje mod datterens ønske om at forfølge en musikalsk karriere lærte Hasna at spille guitar i al hemmelighed.

 

 

”Jeg lærte at spille som 15-16-årig, bl.a. ved at se på mine fætre. Jeg spillede først akustisk guitar og sidenhen det traditionelle gnawa-instrument ”gumbria”. Men min far var imod det, så jeg måtte gemme guitaren væk, når jeg kom hjem."

Hasna griner og fortsætter:”Der var en alliance mellem mine fætre, som underviste mig og min mor, der købte plader og instrumenter til mig. Det var – og er – en passion, en lidenskab, for mig, så jeg spillede. Også selvom min far kunne finde på at slå mig som afstraffelse.”

 

 

Rebelsk fornyer

Men Hasnas far er ikke bare en enlig patriarks forsøg på at holde på formerne.

Hans modstand mod Hasnas musiceren skal ses i lyset af flere tusind års familie- og  kønsrollemønster inden for gnawa-traditionen. Hasna blev op gennem 1970'erne og 80'erne mere og mere etableret som gnawa-musikkens fornyer, bl.a. på grund af hendes uortodokse fusion mellem traditionel gnawa, den arabiske pop, rai, og vestlig rock og blues. Samtidig kom hun også til at stå som et af symbolerne på opgøret med en mandsdominerende gnawa-kultur. Ikke nok med at Hasna spillede gnawa-musikken, som oprindeligt var forbundet med trance og dermed medicinmændenes domæne. Hun dominerede også gumbriaen – en art gnawa-bas, som decideret var – og stadig er – forbeholdt mænd. Men som Hasna selv udtrykker det:

 

”Gnawaen er en del af hele befolkningen, en del af ørkenen i Nordafrika. Jeg har den i mig, musikken er i mit hjerte.”

 

Men kampen mod de konservative kræfter blev til sidst for meget for Hasna. Efter i mange år at have kæmpet for retten til at spille offentlige koncerter og udtrykke sig frit gennem sin musik kapitulerede hun, og i 1999 flyttede Hasna til Paris. Først her, efter næsten 30 år som musiker, tog hendes karriere for alvor professionel form. I 2001 udgav hun sit første, anmelderroste album ”Djzair Johara” og optræder i dag på alverdens koncertscener og festivaler.

 

Se interviewet med Hasna el Becharia

 

Interviewet med Hasna el Becharia blev foretaget under WOMEX 2009 i Koncerthuset, Studie 3 (DR), 30. oktober 2009.

søg:
audio
Maga Bo - Nqayi - feat TebaMoticoma - Belekanwanatiende
Playeren åbner i et nyt vindue
video
Hasna el Becharia/ Algeriet - interview
 
tværgående temaer
Forår 2011: Dansk hip hop møder Vestafrikansk hip hop
Verdensmusikbanken har samlet et materiale til den kommende turne med VCR feat.  VestAfrika. ...
Læs mere