artikler
Trommesang og dans
Før koloniseringen i og mødet med Europæere, var rammetrommen (qilaat) stort set det eneste musikin...
Læs mere
Kalattuut - Grønlandsk polka
Den første indflydelse på grønlandsk musikkultur sydfra, som man kan dokumentere historisk, var da ...
Læs mere
Grønlandsk kor og samlesang
Da den norske missionær Hans Egede ankom til Grønland i 1721 for, med støtte fra Frederik d. 4., ko...
Læs mere
Sume og grønlandiseringen af populærmusik i Grønland
Efter 2. verdenskrig vedblev Grønland rent politisk ligesom under krigen med at være et mere åbent ...
Læs mere
Rasmus Lyberth - Verdensmusik fra Grønland
Rasmus Lyberth er navnet på en anden af de første kunstnere i Grønland, som indspillede og udgav mu...
Læs mere
De grønlandske divaer
I Grønland finder man, ligesom mange andre steder, primært kvinder som sangerinder indenfor populær...
Læs mere

Grønland - Fra vaigat til The Eskimos

To pladecovers fra gruppen The Eskimos

Fra vaigat til The Eskimos - Populærmusikken kommer til Grønland

Udskriv Udskriv
af Andreas Otte

Siden Hans Egede ankom til Grønland i 1721, har landet været under dansk indflydelse i forskellig grad. Den danske stat havde som kolonimagt den strategi, at man ville holde Grønland isoleret fra resten af verden, med den begrundelse at grønlænderne som ’oprindeligt etnisk folk’ skulle beskyttes fra en pludselig omvæltning til de ’moderne’ forhold som herskede i f.eks. Europa. Grønland vedblev i høj grad med at være isoleret indtil 2. verdenskrig, da Tyskland besatte Danmark i 1940.

 

Besættelsen betød, at Grønland havde brug for nye diplomatiske forbindelser for at kunne importere de udenlandske varer, befolkningen havde behov for. Desuden var Nazi-Tyskland interesseret i Grønlandsk territorium, da en vejrstation her kunne give værdifulde data til det tyske luftvåben. Så der var også et behov for militær beskyttelse af Grønland. Danske em-bedsmænd i Grønland og USA lavede derfor alliancer med U.S.A., som overtog forsyningen af Grønland og til gengæld bl.a. fik tilladelse til at anlægge militærbaser forskellige steder i landet.

 

Med anlæggelsen af disse baser blev radionettet i Grønland udvidet betydeligt, og det blev muligt at lytte til amerikansk guitarbasseret musik på radioer i store dele af Grønland, ligesom der lokalt kunne opfanges signaler fra andre lande, særligt Island. Den første grønlandske radiostation Grønlands Radio, som senere blev til KNR (Kalaallit Nunaata Radioa), begyndte desuden officielt at sende over dette radionet under kri-gen fra 1942. Der havde dog været sendt radio lokalt forskellige steder i Grønland siden 1920’erne.

 

Den amerikanske populærmusik vandt hurtigt indpas i befolkningen i Grønland, og fra slut 50’erne spirede den første lokalt producerede populærmusik frem. Der var i høj grad tale om versioner af den swing- og countrymusik man hørte gennem amerikansk radio, eller bestilte gennem kataloger, tilsat grøn-landske sangtekster. Denne type musik har fået betegnelsen vaigatmusik og blev først og fremmest prakti-seret i byen Qullissat ved Vaigat-strædet i Disko Bugten i Nordvestgrønland, men genren opnåede udbredelse igennem Grønlands Radio.

 

Hør hvordan vaigatmusik kan lyde ved at klikke på Youtube ikonet i sitets højre side.

 

I 60’erne begyndte rockmusikken at vinde frem i Grønland, dengang med betegnelser som beatmusik eller rock’n’roll. Den bedst kendte gruppe fra den første bølge af rockmusik i Grønland, er The Eskimos som var aktive i midten af 60’erne. Bandet indspillede to ep’er i 1965 i Nuuk, som giver et klart indtryk af hvor inspirationen til musikken blev hentet. Internationalt kendte navne som The Ventures, Cliff Richard og The Beatles prægede gruppens repertoire, hvilket f.eks. kan høres på indspilningen af "My Bonnie". The Eski-mos’ rock’n’roll-version af denne folkesang fra Skotland minder meget om Tony Sheridan og The Beatles version af dette nummer fra 1961. Her spiller The Beatles nummeret hurtigt og i en fire-fjerdedele takt, frem for den langsommere tre-fjerdedele takt nummeret traditionelt synges i.

 

The Eskimos komponerede stort set ikke selv noget musik, og ud over at gruppens forsanger Barselaj Danielsen sang på engelsk med en ret speciel dialekt, kan man ikke umiddelbart fornemme noget grøn-landsk sted i gruppens versioner af internationale rock’n’roll-hits. Men på The Eskimos’ indspilninger findes også nogle andre typer musik end rock’n’roll. Et af disse numre hedder "A-E-Sakissak".

 

Sakissak, eller saqisaaq i ny grønlandsk retskrivning, er en polkadans fra kalattuut-repertoiret, som også kendes som rheinlænder, og der er flere numre fra The Eskimos’ indspilninger som er kalattuut udsat for rock’n’roll-instrumentering. Samtidig med at The Eskimos spillede rock’n’roll-numre taget fra udenlandske grupper, spillede de også dansemusik med en flere hundrede år gammel historie i Vestgrønland. Det var 11

netop denne repertoireblanding af international rock’n’roll og kalattuut, som var med til at gøre The Eski-mos til datidens mest populære gruppe i Grønland.

 

Hør The Eskimos version af nummeret "Mr. Twist" ved at klikke her.

 

Læs mere om vaigatmusik og The Eskimos:

Lynge, Birgit (1981): "Rytmisk musik i Grønland"

http://greenlandicpopularmusic.com/the-eskimos/

 


Denne artikel er en del af en længere artikel af Ph.d. studerende Andreas Otte. Du kan finde andre uddrag af artiklen her på sitet.

Artiklens samlede problemstilling er: Hvordan påvirker steder globaliseringen? Og hvordan er mennesker med til at gøre steder forskellige? Artiklen tager udgangspunkt i musik i Grønland, for at vise hvordan mennesker i samspillet mellem globalisering og steder kan skabe unikke kulturer.

Hvis du vil downloade den samlede artikel, klik da på ikonet i toppen af siden.


 

 

 

 

 

 

 

søg:
audio
Boban i Marko Markovic Orchestra - Mundo CocekUniversity of Gnawa - Foufou DanbaSystema Solar - Mi kolombiaSystema Solar - Ya VerasTerakaft - Aima YmaimaTerakaft - TireraMoticoma - BelekanwanatiendeDAM - Change tomorrowKiran Ahluwalia - Yakeenan
Playeren åbner i et nyt vindue
video
Vaigat musik fra Grønland
 
tværgående temaer
Globalisering - indledning
’Globalisering’ er et udtryk vi konstant møder i medierne. Men hvad globalisering egentlig er, og h...
Læs mere
Steder som mødesteder
Når man beskæftiger sig med musik fra Grønland, er det tydeligt, at globalisering har haft ind...
Læs mere
Grønlandsk musik og globalisering
I Grønland har mange af landets musikere igennem årtier arbejdet på at skabe en fornemmelse af et g...
Læs mere
Det globale møder det lokale i verdensmusikken
I en globaliseret verden bliver de fleste musikalske strømninger præget af mange genrer. De færrest...
Læs mere
Musik + globalisering = verdensmusik?
Hvornår er noget verdensmusik, og hvornår er det noget andet? Hvornår taler vi f.eks. om folkemusik...
Læs mere
Hvor du fra? Jeg er fra…
Hvor er du fra? Spørgsmålet kan synes ligetil, og alligevel er det slet ikke så ligetil. For i glob...
Læs mere
Musik i globaliseringens tidsalder
I denne artikel tager vi et kig ud i musikkens globaliserede verden. For ligesom verden er blevet m...
Læs mere