artikler
De grønlandske divaer
I Grønland finder man, ligesom mange andre steder, primært kvinder som sangerinder indenfor populær...
Læs mere
Sume og grønlandiseringen af populærmusik i Grønland
Efter 2. verdenskrig vedblev Grønland rent politisk ligesom under krigen med at være et mere åbent ...
Læs mere
Fra vaigat til The Eskimos - Populærmusikken kommer til Grønland
Siden Hans Egede ankom til Grønland i 1721, har landet været under dansk indflydelse i forskellig g...
Læs mere
Grønlandsk kor og samlesang
Da den norske missionær Hans Egede ankom til Grønland i 1721 for, med støtte fra Frederik d. 4., ko...
Læs mere
Kalattuut - Grønlandsk polka
Den første indflydelse på grønlandsk musikkultur sydfra, som man kan dokumentere historisk, var da ...
Læs mere
Trommesang og dans
Før koloniseringen i og mødet med Europæere, var rammetrommen (qilaat) stort set det eneste musikin...
Læs mere

Grønland - Rasmus Lyberth

Rasmus Lyberth

Rasmus Lyberth - Verdensmusik fra Grønland

Udskriv Udskriv
af Andreas Otte

Rasmus Lyberth er navnet på en anden af de første kunstnere i Grønland, som indspillede og udgav musik. Han blev født i Maniitsoq i Vestgrønland i 1951, og har så forskellige uddannelser som flymekaniker og skuespiller, men det er primært gennem sin musik siden debutalbummet "Erninga" ("Til min søn") fra 1975, at Rasmus Lyberth har opnået sit omdømme, og han er en af de grønlandske musikere som har fået det største publikum udenfor Grønland nogensinde.

 

Rasmus Lyberths musikalske udtryk er et noget andet end det vi finder hos Sume, selvom den grønlandske identitet i musikken også fylder meget hos ham. Lyberth spiller ikke Rockmusik, men nærmere en slags folkemusik hvor hans fortællende stemme og kropssprog er i centrum. Hans tekster er i høj grad naturro-mantiske, og i starten af sin karriere, hvor den politiske musik var fremherskende i Grønland, blev Rasmus Lyberth kritiseret for ikke at være politisk nok i sit udtryk. De politiske temaer fik dog en fremtrædende rolle i Lyberths karriere, da han optrådte i hovedrollen i filmen "Lysets Hjerte" fra 1998, hvor han spillede grønlænderen Rasmus, der lever et liv med store personlige problemer, fordi han er splittet mellem en dansk og en grønlandsk identitet. Dette forhold har Lyberth også behandlet i sin musik, f.eks. på nummeret "Ajajajaa" fra hans 2008-album "hey hey".

 

Rent stilmæssigt, befinder Rasmus Lyberth sig lidt i sit eget hjørne i forhold til den øvrige grønlandske populærmusik, som er meget præget af pop og rockmusik, man kan synge med på. Lyberths musik er i høj grad en form for stemningsfyldt lytte-musik, men skabelsen af en oplevelse af et grønlandsk sted i musikken, står centralt i hans dramatiske sceneoptrædener, måske netop fordi han ofte optræder uden for Grønland.

 

 

 

Rasmus Lyberths musik blander en lang række forskellige musikgenrer fra forskellige steder i verden f.eks. latinmusik som peger mod Mellem- og Sydamerika, men Lyberths musik har samtidig et tydeligt anderledes element af Grønland i sig, der kommer til udtryk gennem sproget, teksterne og den stemning Lyberth skaber med sin optræden. Det er dog i høj grad Lyberths egen fortolkning af, hvad det grønlandske sted betyder, som lytteren bliver præsenteret for, og musikken kan ikke bruges som eksempel på, hvilke typer musik der generelt spilles i Grønland, selvom Lyberth er en anerkendt musiker, også i Grønland.

 

Rasmus Lyberth er desuden kendt som et spirituelt menneske, og dette finder vej ind i hans tekster, hvor et samspil mellem spiritualitet, naturen og følelseslivet står helt centralt.

 

Se musikvideoen til nummeret "Ajajajaa" ved t klikke på Youtube ikonet i sitets højr side.

 

Læs mere om Rasmus Lyberth:

Johansen, Brian A. (1991): "Musikken i Grønland – Hvorfra, hvorhen"

Larsen, Camilla Darling (1997): "Grønlandske Stemmer"

Lynge, Birgit (1981): "Rytmisk musik i Grønland"

 


Denne artikel er en del af en længere artikel af Ph.d. studerende Andreas Otte. Du kan finde andre uddrag af artiklen her på sitet.

Artiklens samlede problemstilling er: Hvordan påvirker steder globaliseringen? Og hvordan er mennesker med til at gøre steder forskellige? Artiklen tager udgangspunkt i musik i Grønland, for at vise hvordan mennesker i samspillet mellem globalisering og steder kan skabe unikke kulturer.

Hvis du vil downloade den samlede artikel, klik da på ikonet i toppen af siden.


 

 

 

 

søg:
audio
Boban i Marko Markovic Orchestra - Mundo CocekUniversity of Gnawa - Foufou DanbaSystema Solar - Mi kolombiaSystema Solar - Ya VerasTerakaft - Aima YmaimaTerakaft - TireraMoticoma - BelekanwanatiendeDAM - Change tomorrowKiran Ahluwalia - Yakeenan
Playeren åbner i et nyt vindue
video
Rasmus Lyberth/ Grønland - Ajajajaa
 
tværgående temaer
De grønlandske divaer
I Grønland finder man, ligesom mange andre steder, primært kvinder som sangerinder indenfor populær...
Læs mere
Steder som mødesteder
Når man beskæftiger sig med musik fra Grønland, er det tydeligt, at globalisering har haft ind...
Læs mere
Grønlandsk musik og globalisering
I Grønland har mange af landets musikere igennem årtier arbejdet på at skabe en fornemmelse af et g...
Læs mere
Det globale møder det lokale i verdensmusikken
I en globaliseret verden bliver de fleste musikalske strømninger præget af mange genrer. De færrest...
Læs mere
Hvor du fra? Jeg er fra…
Hvor er du fra? Spørgsmålet kan synes ligetil, og alligevel er det slet ikke så ligetil. For i glob...
Læs mere
Musik i globaliseringens tidsalder
I denne artikel tager vi et kig ud i musikkens globaliserede verden. For ligesom verden er blevet m...
Læs mere
Musik + globalisering = verdensmusik?
Hvornår er noget verdensmusik, og hvornår er det noget andet? Hvornår taler vi f.eks. om folkemusik...
Læs mere