artikler
Kunstnerprofil: King Ayisoba
Med det borgerlige navn Albert Apozori har en 36-årig mand fra det nordligste Ghana i nærheden af b...
Læs mere
Fra bryllupsmusiker til verdensstjerne
Hasna el Becharia er ingen årsunge, som hun sidder dér i sine grønne gevandter klar til at gå på sc...
Læs mere
Gnawa - Nordafrikas trancefolk
Ordet ”gnawa” refererer til et religiøst fællesskab, der geografisk breder sig over fortrinsvis Mar...
Læs mere

King Ayisoba

King Ayisoba - en ghanesisk historiefortæller

Jens Kristian Kisbye Dreyer

Med det borgerlige navn Albert Apozori har en 36-årig mand fra det nordligste Ghana i nærheden af byen Bolgatanga skabt sig et navn med et to-strenget instrument – den lille lut kolokoen. Under navnet King Ayisoba har han søgt tilbage til den musikalske arv fra sin hjemegn – og resten af landet elsker det.

 

King Ayisoba ses sjældent uden sit instrument i en rem om halsen. Han har selv lavet det. Det er en udhulet kalebas med et udspændt gedeskind over og en træhals. Fra bunden af kroppen til enden af halsen går to nylonstrenge, som han slår an med et stort plastik-plektre.

 

 

Et land med en mangfoldig kultur

Ghana blev i kolonitiden kaldt Guldkysten pga. sine rige guldforekomster og andre naturressourcer. Som et af de første afrikanske lande syd for Sahara opnåede landet uafhængighed i 1957, og det tog navnet Ghana, der betyder ‘krigerkonge’. Det hentyder til de krigerkonger, der, før europæerne kom til, herskede over store dele af Vestafrika. Før ’57 var landet under britisk overherredømme, og engelsk er stadig det officielle sprog. Men ved siden af engelsk tales over 50 (!) sprog og dialekter. De mange sprog afspejler en mangfoldighed i folkeslag, stammer og en historie med folkevandringer og påvirkninger fra landets naboer.

 

Landet står som en aflang firkant stik nord-syd på undersiden af Vestafrika. Landet er et af de mere velfungerende på det plagede kontinent med høje økonomiske vækstrater, verdens største produktion af kakao og en rig kultur. Hovedstaden Accra ligger ud mod kysten, og landet har kulturelt set været delt i en sydlig del, der har været orienteret mod Vesten og en nordlig del, der har orienteret sig mere mod den nordafrikanske kultur.

 

King Ayisoba kommer fra et folk kaldet frafra, der er en del af gurunsi-stammen. De bor i den nordlige del af landet og rækker også ind i nabolandet Burkina Faso. Frafra er også navnet på hans lokale sprog. Kolokoen (eller kolikoen, som den også hedder) er udbredt i hele det Vestafrikanske område, men er i Ghana mest kendt i område omkring Bolagatanka.

 

Musikalske historiefortællere

Kolokoen forbindes især med de såkaldte griot’er. Griot’erne er født ind i erhvervet som omvandrende, syngende historiefortællere. De viderefører landets, folkets, stammens eller byens historier og traditioner og kan hylde eller spotte dem, han synger om. De minder med andre ord om den nordiske middelalderskjald.

 

Griot’en har også en religiøs funktion og kaldes også praise singers – som i praise the Lord! – der formidler forbindelse til hele den spirituelle verden.

 

“Koloko er et spirituelt instrument og en spirituel type musik. Man kan ikke lære det … man kan godt lære at spille instrumentet, men hele udtrykket – stemmen – er en ånd, der rammer dig. Det er en gave. Det er noget, jeg får fra Gud. Dét er koloko-musik,” siger Ayisoba, der tydeligvis har griot-traditionen med i bagagen i sin tilgang til musikken.

 

“Jeg ser mig selv som en musiker, der fortæller livshistorier. Nogle gange fortæller jeg om dårlige ledere og politikere. Om de ting, de ikke gør godt. Og nogle gange er jeg en spirituel sanger, der priser Gud. Så er jeg prædikant.”

 

Hans evne til at fortælle hverdagshistorier, der bærer et budskab, gav ham hans gennembrudshit, I want to see you my father. Sangen handler om de mange afrikanske mænd, der får børn med forskellige kvinder uden at leve sammen med dem og uden at tage del i børnenes liv op opvækst. I Ghana har man traditionelt sat værdier som respekt for familien og social omsorg højt og set egenrådighed som noget, der går ud over både familie og samfund. Det er disse værdier, King Ayisoba vil minde om i sin sang.

 

King Ayisoba er en moderne griot, der fortolker koloko-genren og moderniserer den. Alene det, at han har taget en traditionel frafra-stil og fremfører den på engelsk og det fælles-ghanesiske sprog twi, er et stort skridt mod større udbredelse. Desuden tilsætter han også elementer fra mainstream-genrer som highlife og reggae. Enkelte steder omtales han derfor som en ‘elektrisk griot’.

 

Tro mod traditionerne

Netop mødet mellem det moderne og det traditionelle er vigtigt for King Ayisoba. Han går altid klædt i traditionelle klæder og hjemmelavede sandaler, og han mener, det er vigtigt at fastholde sin arv og sit ophav.

 

“Jeg er nødt til at synge om det, folk glemmer,” siger han. “Vore forfædre er borte, men deres ånd er her stadig, og det skal vi huske. Vi må ikke smide vores traditioner på porten.”

 

Hans debutplade hed Modern Ghanaians (moderne ghanesere), og i hans forståelse er der ingen modsætning mellem det moderne og det traditionelle. Tværtimod.

 

“Jeg er en moderne ghaneser, for jeg følger i min bedstefars fodspor. Jeg ser de unge og hører deres pop – med deres store støvler og hip hop-kasket. De vil også være moderne, men de smider traditionerne ud. Jeg er moderne, for jeg er her,” forklarer han.

 

I titlesangen lyder det engelske vers sådan:

 

Red, gold, green, when you see the Black Star

lack Star, and I hustle for my people in Accra

Accra, hear the game, where I live, not really too far

Petrol prices petrol so high, I am packing my car?

Baggy jeans, designer boots, niggers and more

White collar suits, wearing regalia yo

Too many people ready to buy tickets to starve

Like in America, Britain, they sold the war

Democracy, crooked politicians, singing the song

Rhetorical, lyrical, make I am thinking they wrong

This is the present, the future?

And I call it my home?

Black, Gold coast, West Africa, my home

 

Mødet mellem det moderne og det traditionelle er også et paradoks ved King Ayisoba. Han insisterer på at holde fast i traditionerne, men hans popularitet skyldes især hans evne til at opdatere og moderniserer de traditionelle genrer, og han optræder gerne i musikvideoer med popsange, spiller med reggae-musikere og fremhæver Bob Marly som et af sine forbilleder. Han kalder selv sin musik for koloko, men der er elementer af afrobeat, reggae og highlife over det også.

søg:
audio
Boban i Marko Markovic Orchestra - Mundo CocekUniversity of Gnawa - Foufou DanbaSystema Solar - Mi kolombiaSystema Solar - Ya VerasTerakaft - Aima YmaimaTerakaft - TireraMoticoma - BelekanwanatiendeDAM - Change tomorrowKiran Ahluwalia - Yakeenan
Playeren åbner i et nyt vindue
video
King Ayisoba/ Ghana - talks Bongo Soi
 
tværgående temaer
KING AYISOBA (GHANA)
Til foråret inviterer spillestedet Global Copenhagen til koncert med den ghanesiske kologo spi...
Læs mere