artikler
Tidligere forløb: Besøg af en world-musiker
I efteråret 2011 fik 10 gymnasierbesøg af en world-musiker. Besøgene blev til i et samarb...
Læs mere
Kunstnerprofil: Fuat Talay
Fuat Talay er oprindelig fra østlige del af Tyrkiet. Han måtte flygte, fordi han spillede en type m...
Læs mere
Musikcensur i undervisningen – kan du se pointen?
  Kan man proppe nationalisme, kønsperspektiv, filosofi, religion, historie, sprogpolitik, mark...
Læs mere
Anatolsk folkemusik - fælles om forskellighed
Hvis du spørger Fuat Talay, hvad det er for noget musik han spiller, vil han svare, at han spiller ...
Læs mere

Fuat Talay - Baggrund

I landflygtighed for sin musik

Udskriv Udskriv
Mik Aidt/ Cultures
Musik kan skabe store omvæltninger. Dét kan den tyrkiske baglama-spiller og sanger Fuat Talay tale med om. Da han var teenager, kom musikken brat til at vende helt op og ned på hans liv. Han måtte flygte ud af landet og har aldrig siden kunnet vende tilbage til sin familie eller gense sin hjemstavn.
 
 
Lige siden han var ti år gammel har Fuat Talay haft en passion for at spille saz og synge. Men i en alder af 17 år fandt han sig pludselig bag tremmer og udsat for tortur i en politistations kælder i 23 lange, mørke dage, anklaget for at være kurdisk terrorist, fordi han sammen med sin gruppe havde formastet sig til at spille visse kurdiske folkemusik-sange, som de tyrkiske myndigheder havde bandlyst.
 
 
Trio med kurdiske melodier
Fuat Talay voksede op i nærheden af Van – en by i den østlige del af Tyrkiet, i nærheden af grænserne til Iran og Irak.
 
“På det tidspunkt – i 1990erne – var Van en by, hvor blandingen af både tyrkiske, kurdiske, azerianske og armenske kulturer blomstrede,” fortæller Fuat.
 
Fuat kom fra en tyrkisk familie. Hans bror var aktiv i politik allerede fra 13-års alderen, og da Fuat og to af hans venner begyndte at spille som en trio, blev de inviteret af broderen til at optræde ved politiske møder og demonstrationer. Her spillede de mest tyrkisk folkemusik, og de begyndte også at spille visse kurdiske melodier. Denne trio havde ikke et navn.
 
“Vi var bare tre venner, der blev musikere,” siger Fuat Talay. “Jeg spillede baglama. En ven spillede percussion, en anden var sanger.”
 
Baglamaen er en slags tre-strenget tyrkisk banjo.
 
 
12 års fængselstraf
På Fuat Talays myspace-profil kommer han kun ind på dette forhold med en enkelt sætning. Han skriver: “Politisk uro kombineret med manglen på ytringsfrihed i Tyrkiet tvang ham til at forlade sit hjemland, som han stadig ikke
kan vende tilbage til.” Men den beretning, som kan fortælles om hans flugt, er lang og ikke noget, han bryder sig om at mindes.
Da han var kommet ud af arresten, gik han i flere år og ventede på, at hans sag skulle komme for retten. Pludselig en dag ringede en ven til ham og fortalte, at en domstol nu havde idømt ham 12 års fængselstraf, uden at han var til stede i retssalen.
Fuat tog sig ikke mange minutters betænkningstid. Han forlod sit hjem og gik under jorden. 
Det er 13 år siden nu. Og en indirekte konsekvens af fængselsdommen og flugten er imellemtiden blevet, at han i dag kan glæde sig over at have en driftig karriere som professionel musiker i den nordlige del af Europa.
Sådan som Fuat med et lyst sind vælger at se på omstændighederne, er det de tyrkiske myndigheder, han kan takke for, at han nu for eksempel har offentliggjort et populært lounge-album sammen med en norsk musiker og producent som Mashti, eller at han har turneret med en kendt kurdisk eksilmusiker som Sivan Perwer – eller en dansk-irakisk musiker og sanger som Aida Nadeem og hendes ‘arabtroniske’ band.
 
 
Aktiviteter i Skandinavien
Nogle år efter flugten fra Tyrkiet fik Fuat Talay politisk asyl i Danmark, hvor han modtog en opholds- og arbejdstilladelse til at arbejde som musiklærer på en skole i Jylland. Dette gav ham incitament til at studere for at få en lærereksamen, som han i øjeblikket studerer til.
I dag har Fuat Talay slået sig ned i København, og medlemmerne af hans familie i Tyrkiet kommer for at besøge ham dér, da han stadig ikke er i stand til at vende tilbage til sit hjemland.
Fuat har turneret med sin baglama rundt i store dele af Europa og også i Afrika. Han turnerer regelmæssigt med sin trio i hele Skandinavien og Tyskland – og to gange har det været som del af arrangementer, der havde et tema om musik og censur på programmet.
I de senere år har han spillet med kunstnere som den landsforviste kurdiske sanger Sivan Perwer og ‘divaen’ af tyrkisk folkemusik, Sabahat Akkiraz.
 
 
Udgivelser
I 2006 udgav Fuat Talay sammen med Efkar Ensemble i Sverige albummet ‘Tilbage til Anatolien’ på det svenske selskab Caprice Records.
I 2008 udgav Fuat Talay og Mashti deres album ‘Sufisticated’ på selskabet Wan Production.
Det er en musik, hvor de traditionelle toner og melodier blandes med elektroniske beats og en blød, lækker lyd af lounge og chillout.Titelnummeret kan høres i playeren til højre i denne side.
 
Fuat Talay har deltaget som arrangør og har spillet baglama på mange andre album, og han optræder og indspiller regelmæssigt med orkestre som Efkarens Ensemble og Hicaz Ensemble, såvel som i andre gruppe-konstellationer, som spiller tradtionel tyrkisk og anatolsk musik – og også som solist.
søg:
audio
Fuat Talay - Pirimi GördümFuat Talay - Sufisticated
Playeren åbner i et nyt vindue
video
Fuat Talay/ Kurdisk - om musikcensur
 
tværgående temaer
Den farlige musik
Alle gør det. Iranske ayatollaher og amerikanske supermarkeder. Censurerer musikken. Det skal der g...
Læs mere