artikler
Undervisningspakke – Boban i Marko Markovic
Denne undervisningspakke har fokus på det serbiske orkester Boban i Marko Markovic. Med udgangspunk...
Læs mere
Boban i Marko Markovic
Der er ikke rigtigt nogen, der kan sammenlignes med Boban Markovic fra Vladicin Han i det sydlige S...
Læs mere

Lytteører – Boban i Marko Markovic

Lytteører – Mundo cocek og pijem

Torben Holleufer

Mundo Cocek er typisk Boban Markovic. Som navnet antyder, er der tale om en cocek, altså dansen, der både kan være kædedans og mavedans og har direkte referencer til de ottomanske militærorkestre. En stil, der er i familie med lignende musik fra nabolandene Makedonien, Bulgarien og Rumænien. Her tager man typisk populære temaer, som kan være alt fra tidens popsang, et filmtema eller klassisk musik, og fletter dem ind, så der er tale om et potpourri. I dette tilfælde dukker der en bid op fra den berømte åbning til W.A. Mozarts Symfoni nr. 40 midt i nummerets C-stykke.

 

Pijem, derimod, er typisk for den moderne stil, som er kommet, i og med at Marko Markovic er blevet en ligeværdig partner i farens orkester. Den peger direkte mod den stil, som den tyske dj og musiker Stefan Hantel, der har stor succes under navnet Shantel, står for. Den er kraftigt influeret af orientalsk makedonsk stil, som man kender fra den berømte roma-klarinettist Ferus Mustafov.

Trompetimprovisationerne og temaerne er typisk tyrkisk ”hijaz” (lille sekund/lille terts, som vi i vestlig musik har i vores harmoniske mol).

 

 

Numrenes forløb:

 

Mundo Cocek:

Form: A-B-A-C solo (sax)-B-A-B-C

A: typisk hurtigt tema

B: Flydestemmer i det dybe messing, storladent/melankolsk

C:  Reference til Mozarts 40. symfoni, 1. sats

 

Pijem:

Form: Intro/refrain  A (instr.)-intro/refrain (vers)B- (drone) B- break (trompetsolo)-bridge vers B(drone)-B-C(instr.)-refrain/outro

Hvis vi kalder A-stykket for refræn (der synges ordene ”Pijem Pijem Whisky Coca Cola, Some Some Whisky Cocal Cola” som et gentaget mantra), så fungerer det både som indledning og afslutning. Det er i typisk balkanpopstil, som tager udgangspunkt i reggaerytmen (3/4 med slag på 3), men bliver spillet med darboukatromme spillet i arabisk stil til at dekorere over grundbeatet. Desuden kommer sangen ind efter det første instrumentale stykke med kun trompet, som er lidt finurligt, men er i typisk balkan brass-stil.

Sangstykket i reggaestil vender tilbage, og så kommer der et C-stykke i popstil, efterfulgt af et D-stykke i tyrkisk orientalsk stil (første gang break og drone) i gentagelsen med beatet på igen. Så er der en lille bridge, trompetsolo, popvers igen, såkaldt ”tyrkervers”(drone første gang), et instrumentalt stykke med flere blæsere og afslutning.

Der er kun to akkorder, og rytmisk er det det samme simple beat hele vejen igennem, bortset fra drone-delen af de to ”tyrker”vers.

søg:
audio
Boban i Marko Markovic Orchestra - Mundo CocekUniversity of Gnawa - Foufou DanbaSystema Solar - Mi kolombiaSystema Solar - Ya VerasTerakaft - Aima YmaimaTerakaft - TireraMoticoma - BelekanwanatiendeDAM - Change tomorrowKiran Ahluwalia - Yakeenan
Playeren åbner i et nyt vindue
video
Systema Solar/ Colombia - interview